tisdag 15 juni 2010

Sommarset i jeans



Har sytt ett litet sommarset i tunt jeanstyg med shorts och hätta till Lilleman. Ibland blåser det och samtidigt är soligt och då kan det ju vara bra att skydda öronen från blåst och ögonen från sol. Så då fick det bli en hätta med skärm.
Iden kom från min kompis A som hade ett mönster på en liknande hätta som hennes mamma sytt av när de var små. Men mönstret var alldeles för litet för Lillemans huvud, så jag gjorde utav Stoff och Stils hättmönster som är för ålder 0-3 mån (?), och satte på skärmen från min kompis mönster. Skärmen har jag stadgat med mellanlägg. Jag har ändrat hättmönstret lite, men ska ändra lite till tills jag är nöjd med det.

Shortsmönstret kommer från Welinders bok. Jag har dragit lite extra i kantbandet för att det ska dra in lite i längst ned.
Nu väntar vi bara på att högsommaren ska komma tillbaka så Lilleman får använda detta.

5 kommentarer:

  1. Vad fint jeansset! Hettan blev ju supersnygg! Ja nu får vi hålla tummarna för att det fina vädret kommer tillbaka! Vi åker hem imorgon kväll om inte flygstrejken stoppar oss.

    SvaraRadera
  2. Väldigt sött! har också en sån hätta som jag och mina syskon hade när vi var små på 70-talet. Kanske ska prova att sy av den?!.. =o)

    SvaraRadera
  3. Så snyggt! Vill gärna se en livebild!
    Vill passa på att tacka för den fina haklappen - den ska packas ner i väskan inför resan!!

    SvaraRadera
  4. Så sött, och jag håller med, vill också se en livebild!

    SvaraRadera