torsdag 17 juni 2010

Snabbsydd solhatt

Idag var jag och Lilleman på babysim. Äppelpäppelhatten råkade hamna på golvet och blev liggandes där ett tag. Så pass länge att Lilleman hann få på sig badbyxor och krypa på golvet.....och kissa ner solhatten.
Efteråt skulle vi ut i parken i solen och ha picknick med Le Petit och hennes dotter.
Så när vi kom hem så tog jag fram tyg och tro det eller ej, men från att jag började klippa till att den var klar tog ca 20 min. För många kanske det är normalt, men för mig brukar det ta mycket längre tid iaf. Det ska väl tilläggas att jag valde ett styvt ikeatyg så jag slapp använda mellanlägg och även struntade i foder utan sicksackade och stickade ner kanterna  mössan.


Men en liten fråga till er som använder solhattsmönstret från Ottobre. Upplever ni att själva hatten är för stor för brättet? Ofta när jag nålar ihop och ska sy ihop hatten, brättet och fodret så blir det över lite tyg i solhatten när jag nålar. Så då blir det  sprätta upp och sy in lite grann, vilket är grymt irriterande. Är det mönstret som inte stämmer, eller är det jag som gör nåt fel??

6 kommentarer:

  1. Vad grym du är, 20 minuter, det tar det ju för mig att klippa ut :-D. Snygg blev den!

    SvaraRadera
  2. Emster, det är ju det det brukar ta för min oxå att klippa ut. Så därför blev jag ju lite chockad :) Men man ska ju absolut inte syna sömmarna förstås ;)

    SvaraRadera
  3. Jättefin ju:) Vilken nummer av Ottobre är det? Jag har letat som en tok efter ett sånt mönster men hittar ingenstans!

    SvaraRadera
  4. Petra, jag vet tyvärr inte vilket nr det är. Jag lånade den tidningen, men skrev inte upp det :( Men jag fick tips för ett tag sen att det finns lite gratismönster. Kolla in där om det är nån fin hatt som du kan ladda ner.

    http://sewing.about.com/od/childrensclothingprojects/ss/flutedhat.htm
    http://www.purlbee.com/forth-of-july-baby-sun-hat/
    http://www.ottobredesign.com/fi/kaavat/pdf/flickhatt_SE.pdf
    http://kari-youcanmakeit.blogspot.com/2010/05/creative-guest-sew-much-ado-4-in-1.html

    Gå annars in på Ottobres hemsida och leta fram hattmönstret.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Nja, jag tycker nog att det stämmer. Precis på håret. Någon gång har själva hatten varit pyttelite större än brättet, men inte så farligt. Är du noga med att klippa alla sömsmåner lika stora?!

    20 minuter, du är ju inte klok vad snabb du är!!

    SvaraRadera